Giants TCR er en model som altid er svær at komme udenom på markedet. 

Da Giant i sin tid lancerede cyklen revolutionerede de måden at fremstille rammer på. 

Kort fortalt gik man over til FÅ rammer i forskellige størrelser og justerede dem med frempind og sadelrør så de passede til de forskellige ryttere der kørte på dem. 

Det forekommer normalt i dag at man f.eks kører 52, 54, 56, 58, men sådan har det bestemt ikke altid været. 

Inspirationen kom primært fra MTB verdenen og gjorde en verden til forskel for producenterne der nu stod med markant lavere produktionsomkostninger og mindre risiko for at brænde inde med størrelser der ikke blev solgt nok af. 

Sidenhen blev dette standarden for stort set alle producenter og det var Giant der startede idéen. 

Grundidéen bag TCR har altid været at skabe en super stiv ramme der var let. Over årene har den idé fået selskab af respekten for aerodynamikkens vigtighed samt forståelsen af, at komfort er en super vigtig faktor, OGSÅ når der skal vindes cykelløb på Pro tour niveau. 

CYKLEN
Cyklen vi har testet er en Giant TCR Advanced Pro 0.

Den er udstyret med 42 mm carbonhjul, Ultegra Di2, powermeter og kulfiber saddelpind og styr. 

Cyklen står til ca 41.000 kr og vil i 2022 koste omkring 43.000 uden powermeter men med den nye 2022 Ultegra Di2 12 speed gruppe.

Rammen vil ikke undergå forandringer fra 2021 til 2022 så du kan roligt bruge denne test til at forstå cyklen. 

Hvis du har travlt får du lige en hurtig konklusion først: 
Cyklen er: Komfortabel, hurtig, let at leve med i hverdagen, stiv, nem at styre og betjene og så indeholder den fra fabrikken alt du har brug for. Der er intet der behøver at blive opgraderet på denne cykel. 

Og så den lange historie til dem der har tid. 

Ramme

Det første der slår en er rammens farve: Chameleon Blue er en lakering der skifter farve efter vinklen den betragtes fra. Den skifter fra blå til lilla med metallic og den ligner en million. 

Det er virkelig en cykel der vender hoveder når den kommer forbi.  Og man har bare lyst til at kigge på den når den står hjemme i stuen. 

Logoet er stort men diskret, da farvekontrasten ikke er så stor. 

Rammen blev bygget til at være den mest EFFEKTIVE ramme der kunne laves. Med det menes der fra Giants side, at den skulle være: 

LET, HURTIG, altså aerodynamisk, NEM at servicere og vedligeholde, og så KOMFORTABEL!

Og de parametre tog de virkelig alvorligt. 

Rammen er for det første ganske let og cyklen vejer fra fabrikken ca 7,4 kilo. Det er på alle måder godkendt og er godt et kilo under mange konkurrenter. 

Dernæst er cyklen ca 97% så aerodynamisk som en Tarmac SL7, der i sin tid gjorde Venge overflødig. Du ser optimeringen på bagsiden af skrårøret. Der er Kamm Tail profilen med hårdt vinklede rør implementeret og det gør cyklen meget moderne at se på. 

Rent faktisk er cyklen optimeret til at køre med flaskeholdere og flasker for maksimal aerodynamisk performance. 

Kronrøret er ligeledes aggressivt udformet så det snyder vinden bedst muligt. 

Stivheden i rammen er naturligvis stor. Det er Giants store fokus på stivheden der har givet dem et kontinuerligt ry som en virksomhed der fremstiller cykler der accelerer og styrer virkelig godt. 

Men det er vigtigt at forstå at denne cykel IKKE er Giants topmodel. Den hedder SL og har ca 20% større stivhed. 

Denne cykel har en helt anden grad af komfort indbygget i rammen. Selvom 20% ikke lyder af meget, så er denne ramme langt mere velegnet til lange ture i sadlen end SL udgaven. Bevares, Pro Tour ryttere kører langt på SL modellerne men de er i en helt anden form end den gennemsnitlige motionist. 

Den komfort du får med her gør cyklen til et meget rart bekendtskab. Den sluger ujævnheder meget effektivt og har en stille og effektiv personlighed. Den rasler ikke henover ujævnheder men suger dem stille op mens den giver dig mulighed for at koncentrere dig om turen.

Det kompromis synes vi rigtig godt om. De kunne SAGTENS have skabt en ligeså stiv cykel som SL modellen og så have ladet den veje en smule mere. I stedet valgte de at designe cyklen til de folk der typisk skal sidde på den. Der vil du og jeg få en cykel der er et rigtig rart bekendtskab. 

Men med effektivitet menes også nemhed når cyklen skal serviceres og justeres. Læs lige med her: 

Indvendig kabelføring?

Det første du bemærker er at kablerne er ført udvendigt og ikke integreret i styr/frempind/kronrør. 

Nogle vil sige at dette er gammeldags. Hvis du spørger Specialized, der måtte tilbagekalde alle deres Tarmac SL7 efter problemer med cykler, hvis forgaffel kunne knække pga problemer med designet omkring den integrerede kabelføring. Så tror vi godt de kan anerkende idéen i at lade kabler blive ført rundt på cyklen uden for meget fikumdik. 

Det gør justering af styrhøjde enormt nem. Du skal ikke fjerne kablerne fra bremsegrebene for at hæve eller sænke styret en centimeter, og ved transport f.eks sydpå er cyklen lynhurtig at adskille og samle. Det er også effektivitet og vi tager hatten af for at have spurgt mekanikere og brugere, hvad der giver værdi i deres hverdag. 

Ser det super aerodynamisk ud? Nej det gør det ikke. Det vil dog ikke udgøre en målbar forskel på landevejen og det gør cyklen markant nemmere at arbejde på, for dem der selv kan lide at ordne deres cykel. 

Geometrien

Rent geometrisk er der tale om en ramme som stort set alle vil kunne finde sig til rette på. Det er IKKE en komfortcykel med højt kronrør, der giver en super opret køreposition, men den er også bygget til at køre cykelløb og der følger simpelthen en anden position med når man træder højere watt. Du vil ned, fremefter og ud af vinden. 

Det hjælper cyklen dig med. Mangler du lidt i komfortafdelingen, så læg et par spacers under frempinden og overvej evt. en kortere frempind. 

Rammen kan tage op til 32 mm dæk uden problemer. Det giver en gigantisk alsidighed, hvad angår dækvalg. Den kommer standard med 26 mm tubeless dæk fra Giant. De ruller rigtig godt og gør det egentlig som de skal. Jeg valgte dog at montere et par Schwalbe One tubeless dæk i str 28 mm. Mere om dem senere. 

Komponenterne og cockpittet. 

Styret, sadelpinden og hjulene er alle i kulfiber. 

Styret er moderne i geometrien og har dermed ikke stort drop fra din position ved bremsegrebene til positionen i bøjlerne. For mig betyder at jeg bruger dem oftere og dermed ikke trættes så meget under turen fordi jeg simpelthen veksler mere mellem positionerne på cyklen. 

Sadelpinden er let og har en aerodynamisk optimeret profil. Desuden kan sadlen ikke sidde skævt, da der kun er en måde den kan sidde på. Det er nemt.
Dernæst er den integrerede holder til cykelcomputere lidt af en genistreg.
Den gør det super nemt at montere din Garmin eller Wahoo enhed og fjerner endnu et stykke ekstraudstyr fra styret. 

Generelt er det bare vildt at se så gode komponenter på en cykel til denne pris. Igen fjerner det behovet for at udskifte eller opgradere og DET er rart. 

Geargruppen

Først og fremmest skal det siges at gruppen opgraderes i 2022. Således bliver bremsefunktionen forbedret, skiftene hurtigere, der er trådløs forbindelse fra greb til for/bagskifter og slutteligt vandringen i bremsen er længere. Det betyder at den ikke larmer så ofte i vådt og beskidt føre.
Når det er sagt, så er 2021 udgaven af Ultegra Di2 stadig en fremragende geargruppe. 

Der er sagt så meget om den og vi tror faktisk vi holder det kort her. Det stærkeste bud på Pris/kvalitet på markedet, punktum. 

Og så dog, for der er lige lidt ekstra: Med en dobbeltsidet wattmåler får gruppen virkelig en ekstra dimension. Denne er Giants udvikling i samarbejde med Shimano og jeg noterer følgende: Den er pålidelig i sine målinger, hvilket betyder at den ikke fluktuerer i wattallene fra gang til gang. Den holder batteri i enormt lang tid og er nem at lade op med de medfølgende kabler.
Det faktum at den er dobbeltsidet giver dig et godt indblik i din krops måde at arbejde på. Små forskelle mellem højre og venstre ben er acceptable, men er der noget der stikker af, så viser den dig det. Det er faktisk virkelig brugbart. 

Alt i alt er geargruppen uhyggelig stærk til prisen. 

Hjulsæt

Hjulsættet er med sin vægt på ca 1450 gram og sin højde op 42 mm et stærkt all round hjulsæt. Men det har en del tricks i ærmet der fortjener en forklaring. 

Først og fremmest er det en såkaldt “Hookless” fælg. Det betyder at man kan bygge fælgen nemmere, man kan spare vægt og dermed få en bedre, lettere fælg for færre penge. Det synes vi virkelig godt om!
Det betyder også at det kræver kompatible dæk, så du skal lige være obs, hvis du skifter. Dækket skal være Hookless kompatible. Det er der efterhånden mange dæk på markedet der er. 

Dernæst kører Giant som udgangspunkt ALTID tubeless. Der er altså ingen slange. Her er fordelene: Færre punkteringer, da der er væske i dækket der stopper 8 ud af 10 punkteringer lynhurtigt, nok uden du lægger mærke til det. 

Så giver tubeless bedre kørekomfort og det føles rigtig lækkert. Du kan mærke vejen markant bedre og cyklen bliver bare mere rar at cruise afsted på. 

Man kunne sagtens lave en længere beskrivelse af Pro/Con omkring tubeless, men vi holder os til at sige at det fungerer virkelig godt her!

Jeg skiftede dæk undervejs. Der blev sat Schwalbe One TLE i 28 mm på cyklen. Disse er kompatible med hookless fælge og tubeless setup. 

De dæk ruller virkelig lækkert. Der er stor volumen i dækket i 28 mm udgaven og det hjælper gevaldigt på komforten. De punkterede ikke under mine ca 6 måneder på cyklen og har ikke gjort meget væsen af sig, udover at de kører skønt. 

Rent aerodynamisk er hjulsættet godt. Selvfølgelig ruller de godt, det SKAL de til den pris (10.000 kr vejledende udsalgspris). Og ja, du holder nemmere højere hastigheder på fladt og let bakket terræn. 

De er så lette at accelerationen er virkelig god og det er igen svært at finde argumenter for at opgradere her. 

Udstyrspakken på den cykel er nok den vildeste på markedet. 

Sadel
Komforten i den medfølgende sadel er virkelig god. Jeg fandt mig hurtigt godt til rette og havde på intet tidspunkt lyst til at bytte den ud. Den er let, flot at se på og med den mere og mere populære udskæring midt i for at øge blodgennemstrømningen i siddeområdet. 

Konklusion
jep, det her har været en lidt længere anmeldelse. Men der er virkelig også meget at dække med den cykel. Den er SÅ komplet mht ramme og komponenter og det er en cykel du kan køre på i mange år, uden på noget tidspunkt at skulle bekymre dig om opgraderinger.
Vi sælger mange Giant TCR cykler her i Bings Bikestore og vi forstår godt hvorfor folk er så glade for dem. De er nok de stærkeste bud i deres respektive klasser. De ser godt ud, kører fænomenalt, har MEGET få fejl, er sat godt sammen og derfor er Giant meget vanskelige at komme udenom, hvis man kigger på ny cykel. Om du vælger denne eller andre modeller, så er rammen stadig den samme og den vil i høj grad afgøre meget af cyklens karakter.

De 6 måneder jeg brugte med cyklen var super fede. Fra korte ture med fuld smæk på til de lidt længere på over 100 km. Hele tiden var cyklen bare god at være på, den var hurtig og den så godt ud. Jeg har nydt den helt vildt og jeg har svært ved at tro, at andre ikke ville få samme oplevelse.