Designet
Det der først springer i øjnene er cyklens kombination en aerodynamisk front med et kraftigt kronrør med stor dybde og en smal timeglasformet profil. Ligeledes er forgaflen blevet endnu dybere og mere aerodynamisk.
Sadelpinden og sadelrøret er yderligere slanket i forhold til den tidligere generation og er nu knivspidse i rørprofilen. Kædestagen er højere end tidligere og resultatet er samlet set en cykel der sparer dig for ca 7 watt ved 45 km/t. Ikke en revolution men cyklen var allerede MEGET hurtig.
Ligeledes er overrøret slanket gevaldigt spidser nu til hen mod sadlen. Designet vil den opmærksomme følger kunne genkende fra Factors Ultralette o2 VAM i den nyeste generation.
Den overordnede fornemmelse man får når man ser den nye Ostro er, at der er sket små forbedringer hist og her, men at designet hverken stikker af i forhold til den tidligere generation, ej heller opleves det som overforsigtigt. Læg dertil en “udskæring” til den del af bagdækket der møder sadelrøret og du står med en cykel der er meget moderne, agressiv og elegant ud på samme tid. Ofte er det sådan med “all out” aerocykler, at de får så høje rørprofiler at man føler man står med et surfbræt i hånden. At cyklen simpelthen har for meget overfladeareal i forhold til hvad der er tilrådeligt i et land som Danmark. Vi har kraftig vind herhjemme fra tid til anden og der er En Ostro et noget mere fornuftigt bekendskab ude på landevejen. Men ja, designet er lækkert, velkendt, opdateret og bestemt godkendt. Og hvordan den opfører sig ude i den rigtige verden kommer vi til nu.
Køreegenskaber
Skulle man nævne en Factor Ostros stærkeste kort så kommer det her: Den kombinerer høj fart med en god grad af komfort. Det skal selvfølgelig uddybes for at give mening, så lad os komme i gang.
Ostro var aldrig tænkt som en All out aerocykel. Den skulle kombinere gode klatreegenskaber med en høj grad af aerodynamisk performance. Dette ville være nøglen til at holde rytterne på kun 1 cykel i løbet af et etapeløb som Tour De France. Logistisk og praktisk er det en langt lettere måde at holde et cykelhold kørende. Færre mekanikertimer, nemmere transport, færre penge bundet i udstyr for producenten, færre bike fits og færre reservedele. Fordelene er indlysende.
Det virker bare kun, hvis cyklen er virkelig hurtig, både i det flade terræn og i bjergene.
Og DET er en Ostro. I fladt og let kuperet terræn får du kæmpe hjælp af cyklens suveræne aerodynamik, der tillader høje hastigheder med lav indsats. Den “Ruller” bare virkelig godt og hjælper virkelig selv til med at holde hastigheden på en måde som en klassisk klatrecykel slet ikke kan præstere. Her ville en cykel som cervelo R5 komme i bekneb.
Accelerationer føles rasende hurtige og sprøde. Den er nem at få op i fart, og krankboksen er hamrende stiv. Kronrøret er ligeledes stift og roligt under kraftige forsøg på at vride cyklen i en sprint.
Du har fornemmelsen af at sidde på en cykel der er skabt til at kunne blive kørt enormt hårdt uden at kny.
I svingene ligger en Ostro rigtig godt. Den styrer ikke lige så knivskarpt som en Tarmac SL8 og det er egentlig rart. SL8 er for nogle liiiige til den gode side og her er Factor altså ikke tabt bag en vogn når de gør deres Ostro lidt mere rolig. Det giver en mere afslappet oplevelse af cyklen og en lidt mere rolig tur. Den skal NOK skifte linje når du beder den om det, men den gør det ikke før du har tænkt tanken igennem. Sådan kan en Tarmac godt føles til tider. Skulle man give det lidt tal, så ville vi sige at en Ostro måske føles som om en svingmanøvre lige tager 15% længere tid at sætte igang. Små forskelle, men mærkbare og værdsatte.
Hvordan klatrer den så? Dette essentielle aspekt af en cykel SKAL en ostro excellere i, før den er noget som helst værd for et Tour hold. Her er der ikke så meget pjat. Cyklen kører fremragende opad. Den store stivhed kommer virkelig Ostro til gode når du rammer stigningerne.
Den føles let og nem at få op i fart og du sidder aldrig med en fornemmelse af at cyklen føles død eller kedelig i lav fart. For mange motionister er 8-13 km/t den hastighed de typisk klatrer med i Spanien, italien eller Frankrig. Er cyklen for stiv, tung eller dårligt designet, så vil den opleves som et kedeligt bekendtskab der gøre turen opad uinspirerende. Det er ikke tilfældet med en Ostro. Du får lynhurtigt en fornemmelse af at den elsker når du står op og at den lynhurtigt reagerer på dine inputs i pedalerne. Den er opleves som livlig og sjov, også ved menneskelige hastigheder.
Komfort
I starten af vores anmeldelse nævnte vi komforten som en af cyklens styrker.
Det vil vi gerne uddybe lidt her.
Typisk har det været sådan, at en Aerocykel ikke var komfortabel og at en klatrecykel var komfortabel men ikke hurtig.
Factor Ostro bryder den mekanik.
Vi tror især det skyldes dens Rear Triangle, der byder på sænkede bagstager og ret slanke rørprofiler. Ligeledes tilføjer den tynde sadelpind nok også lidt komfort.
I hvertfald er det vores opfattelse at cyklen opleves ret lækker ude på landevejen. Yes, den flyver afsted når du beder den om det, men ujævnheder i vejen bliver håndteret rigtig fornuftigt. Du sidder ikke og ryster ukontrolleret på dårlige vejoverflader, men har en god fornemmelse af kontrol og ro, uden cyklen dermed føles død eller for blød i rammen. Komfort og dæktryk hænger uløseligt sammen og det fortjener en lille snak her i artiklen.
Vi kører på 28 mm S-Works Turbo dæk. Og cyklen er designet til at præstere bedst rent aerodynamisk med 28 mm. MEN du kan med fordel gå på et sæt 32 mm dæk, hvis du ønsker endnu mere komfort, større punktérresistens, og en lavere rullemodstand. Det ville vi nok selv gøre. Der er i hvertfald plads til det i rammen. Gør man dette vil komforten løftes meget betragteligt og du vil stå med en cykel der virkelig kan tage på langtur og stadig vil efterlade dig frisk i kroppen.
Konklusion
Factor Ostro VAM er i sin nyeste udgave fuldt ud med i toppen af Landevejscykler.
Farten er cyklens stærkeste kort. Den er voldsomt hurtig og det betyder virkelig meget i den prisklasse og for cyklens primære brugere.
komforten er god uden at blive hverken for hård eller for eftergivende. Cyklen er et godt sted at opholde sig. Og sidst men ikke mindst (og det KUNNE ligeså godt være det første punkt), så er designet rasende velfungerende. Den skriger Hastighed, Race og lækkerhed og lakeringerne er virkelig enormt lækre. Vi har haft virkelig gode reaktioner fra vores kunder og efterspørgslen har været virkelig solid.