Factor har været lidt af en komet i det danske marked. Især deres landevejscykel, Factor OSTRO V.A.M har været en stor succes herhjemme. Vi har anmeldt cyklen her på bloggen og vi var super begejstrede for den. Imidlertid er Factor også i stand til at levere på gravelfronten, hvor firmaet nu byder på to modeller. HHV LS og OSTRO Gravel. I denne test er fokus rettet på LS der var jeres testers valg, da vi to på 100 km graveltur med drengene fra Velofit. Thomas Bundgaard havde et par dage forinden ringet til mig og fortalt at føret på ruten var ganske mudret og at han derfor måtte tilpasse den i forhold til dette.
Cyklen:
LS modellen i ser her tilhører vores chefmekaniker, Kasper Sømod. Den ruller med vores Miles Cycling G40 Gravelhjulsæt med 25 mm intern bredde. Geargruppen er Shimano GRX Di2 med 42 tand klinge foran og en 10-34 kassette bagved. Både Sadelpind i carbon og det integrerede cockpit er Black Inc. Super lækre sager, dog uden setback i sadelpinden.
Køreegenskaber
Vi skal ikke spilde tiden her. For os i butikken er cyklens køreegenskaber hamrende vigtige. Vi vil beskrive dem således: Den styrer rigtig fint i sving. Kommer du direkte fra en landevejscykel, så vil du opleve den som værende "Langsommere" til at dreje ind i svinget. Det giver stabilitet i dårligt føre. Men den er ikke langsommere end, at du hurtigt finder dig til rette på cyklen og snart er godt i gang med at navigere svingene effektivt og sikkert. Factor har udviklet cyklen som en naturlig forlængelse af deres O2 V.A.M, der er en all out bjergcykel med super lav vægt, lynhurtige svingegenskaber, et fornuftigt fokus på aerodynamik og et generelt ønske om at lave en rigtig Riders Bike. geometrien på LS er meget henne mod landevejs-tvillingen omend med længere akselafstand, en lidt mere afslappet kronrørsvinkel, og så ellers ikke så pokkers meget andet.
Komfort eller fart, hvad vil du ha?
Der er ingen grund til at gå i gang med at tro at Factor havde ultimativ komfort som fokus da de designede LS. Det er en cykel der er skabt til at vinde cykelløb på. PUNKTUM. Komforten finder du til dels i de sænkede bagstager, carbon-komponenterne, og så hjul og dækkene. Kort fortalt er det dæktrykket der er primært bidragende til komforten eller manglen på sammen. På jævne grusveje er cyklen super komfortabel og du får en fornemmelse af at svæve henover underlaget.
På ujævn terræn, f.eks single track med rødder, sten, huller er det en lidt anden historie. Her er det en god idé at sænke dæktrykket, hvis du ønsker optimal komfort og smoothness over bumle-stykkerne. Man FÅR BARE LYST til at fylde lidt ekstra luft i dækkene fordi cyklen accelerer som død og helvede når du trykker til den. Lad dig ikke narre. Factor LS står på INGEN måde tilbage for en cykel som f.eks Specialized Crux. Den er simpelthen lynende hurtig og den fornemmelse giver dig lyst til udbrud, accelerationer og spurter på de mest mulige og umulige steder. Det er så usædvanligt at stå med en gravelcykel i hånden som bare vil afsted, JA, det koster på komfortsiden, men det er helt ærligt ikke det store problem i min verden.
DÆKBREDDE
Cyklen er hamrende sjov, livlig og hurtig. som en Landevejscykel med plads til brede dæk. Hvor brede? Maks ca 40 mm. Kunne man ønske sig mere? Måske! Men det er igen et spørgsmål om hvad du vil bruge cyklen til. Er det all out race, så mangler du ingenting. Er det 16 timers ture med totalt fokus på komfort så er du ved at kigge på den forkerte cykel.
Afsluttende kommentarer
Factor er en naturlig forlængelse af din landevejscykel. Den kan tage bredere dæk, har lidt flere monteringsmuligheder til flasker og tasker. Den kan tilmed tage skærme. Den er uhyggelig hurtig i accelleration, og hamrende stiv i krankboksen. Du mister ingen af din kraft i rammen og det er hvad elitecyklister ofte ønsker. Det er ikke verdens mest komfortable cykel og det var aldrig meningen. Men det den byder på er simpelthen så sjovt, spændende og afhængighedsskabende at cyklen er enormt svær at komme udenom, hvis du leder efter en gravelcykel der virkelig kan flytte sig. VARMT anbefalet!