Cervelo Aspero - Test

Cervelo Aspero - Test

Cervelo Aspero ramte markedet med et brag i sin tid. "Bygget til at vinde cykelløb og ikke til bikepacking" var kodeordene og vi har nu haft adskillige måneder til at gøre os bekendte med hvorfor cyklen er blevet taget så godt imod. 

Rammen

Cervelos Aspero ramme er let, stiv og alsidig. 

Vægten er ca 1100 gram i en str 56 og stivheden i krankboks og kronrør er ikke til at tage fejl af. Den er bygget til RACE, ikke til maksimal komfort uanset terrænet. 

Det vil rigtig mange ELSKE den for, da der i gravel verdenen er opstået en tradition for at cyklerne til tider måske er liiige lovligt komfortable og rolige i køreegenskaberne. 

Der er ekstra monteringsmuligheder i kraft af en såkaldt bento-box på overrøret og en ekstra plads til flaske under skrårøret. Det er det. Vil du på Bike Backing skal du være kreativ ;-)

Desuden er der ikke integreret kabelføring i cockpittet, så du har bremsekabler der løber eksternt fra styr til deres indgangshuller i rammen. Personligt er det noget jeres tester elsker. Det er super nemt ved service og ved justering af cyklen, f.eks hvis den lige hurtigt skal have en anden frempind. Er det aerodynamisk perfekt? nej. Jeg er ligeglad, det er NEMT!

Der er plads til 42 mm dæk i rammen. Vælger du en Aspero 5 der er dyrere, lettere og med indvendig kabelføring er der også plads til lidt bredere dæk. ca 44 mm. 

Geargruppe

SRAM Rival XPLR er her monteret i et 1# setup, hvor forreste klinge er med 40 tænder og kassetten er en 10-44 konfiguration. 

Helt overordnet er der det at sige om Rival at det bare fungerer! Er det verdens letteste gruppe? NEJ! Men kors det spiller. Skiftefunktionen er stabil, forudsigelig og hurtig. Gearudvekslingerne er virkelig brugbare BÅDE til Gravel og på landevejskørsel. Jeg spinner ud omkring 53 km i timen. Det er RIGELIGT til mig. og så er 44 klingen bagpå SUPER brugbar ved de helt stejle bakker. Der er noget til alle situationer og du holder hurtigt op med at overveje begrænsninger i hverdagen. Du cykler og gruppen gør det den skal. 

Opladning af batteri er desuden endnu nemmere, da der blot er et enkelt at holde styr på. 

Hjulsæt

Cyklen er udstyret med et Reserve 32 Gravelhjulsæt. Det er særdeles let og vejer 1515 gram med DT Swiss 350 nav.

Fælgen er 32 mm høj og har en indvendig bredde på 24 mm. Den opleves MEGET let under accelleration og det giver cyklen en opførsel der bare er enormt livlig.



Hjulsættet virker klippe stabilt og har ikke givet sig en mm over de par måneder vi har kørt på cyklen. I standard trim kommer den med Panaracer Gravelking i 38 mm og dem har vi været rigtig glade for. de ruller godt på flad vej og der er fint greb i fugtigt føre, men det er ikke dæk til tung mudder. 

Vægt

Cyklen vejer 8,3 kilo uden pedaler og i en str 58 er det virkelig godkendt. VI har haft dura ace pedaler og aero hjulsæt på den. Der er vægten nede på 7,89 kilo og det er inklusive et alu styr. Du kan få en Aspero LANGT ned i vægt hvis du har lyst. 

Køreegenskaber

Overordnet set er Aspero en cykel der bare kører GODT. Uanset terrænet er den legesyg, hurtig, forholdsvis komfortabel og LÆKKER. 

På gravel er den lynhurtig i styringen, den har det bedst i hurtigt terræn og er ikke lavet til det helt bulede og tossede. Der skal du vælge en Diverge fra Specialized. 

Den flyver op ad bakker og vil virkelig fremad og er nem at håndtere i hurtige sving. 

På landevejen, med det rigtige sæt dæk er den stort set lige så fed som en hvilken som helst landevejscykel. Sving tager den som du forventer det og på intet tidspunktet sidder du med en fornemmelse af, at cyklens køreegenskaber er for rolige eller langsomme. Den er Snappy og sjov at køre og på lange landevejsture er den bare virkelig fed, da der er en smule mere komfort i rammen end en klassisk racer. 

Konklusion

Alt i alt er der tale om en enormt komplet cykel der kan sidde med hvor som helst. Det er MEGET svært at argumentere for at køre på 2 forskellige cykler når en aspero gør det så godt og det er nok den største ros vi kan give den. 

Læs næste

S-Works Mondo test
S-Works Prevail 3 Test