Da Orcaen blev lanceret i sin tid var vi måske ikke lige så langt fremme i skoene vedr. test og anmeldelser som vi er i dag. Vi KUNNE have været bedre til at fortælle om cyklens egenskaber, fordele og ulemper. Men det råder vi bod på nu. 

Jeg hedder Torsten Christensen og dette er min test baseret på 3 gode ture på Orcaen. 

Første håndtryk: Kors hvor er den flot!

Cyklen jeg kører som testcykel er en Orbea Orca M20i LTD i Orbeas MyO program der tillader dig at customize din cykel på deres website og få lakeringen, komponenterne til virkelig at gå op i en højere enhed. Oplevelsen af at sidde med et glas vin og teste de mange tusind variationsmuligheder er berusende. Du kan SÅ meget derinde og det skal du virkelig prøve. 

Til Myo: Klik her!

Når man lader blikket glide henover cyklen er den første association nok En Jaguar, Rover eller MG. RACING GREEN er den nærmeste beskrivelse vi kan finde. Den blev designet af vores indehaver, Michael Fogh og selvom der er utallige muligheder så holdte han den ENKEL. 1 farve på cyklen, Højglans lakering og så Titanium finish på logoet. Simpelt, stilrent og lækkert.

RAMMEN: Rammen som Orbea har lavet er en længere forklaring værd. Den får i lige: En stærk kombination af egenskaber


Rammen som Orbea har lavet er en længere forklaring værd. Den får i lige: 
Først og fremmest er der tale om en ramme der søger at kombinere 5 parametre: 

(Først nævner vi dog lige frempinden. For den er genial. Mildest talt. Hvor integreret kabelføring ser virkelig lækkert ud, så bliver vi nødt til at snakke om det praktiske i den sammenhæng. For folk der selv kan lide at skrue på deres cykler, eller for dem der rejser til Sydeuropa, er nemhed et vigtigt parameter. Og nogle fuldintegrerede løsninger er et mareridt at arbejde med, hvis man f.eks ønsker at skifte spacers for at øge eller formindske kronrørets samlede højde. Her er det nemt.
Du skal ikke frakoble de hydrauliske kabler for at fjerne spacers OG de spacers Orca bruger er todelte og derfor kan de tages af i et snuptag.
Så heldig er du ikke altid med andre producenter. Det kompromis som orbea har lavet her synes vi er genialt. Nå, videre i teksten.) 

Fleksibilitet i kørestil

Aerodynamik

Komfort

Stivhed

Geometri

Orbeas OMX rammer er deres bedste Carbon Layup og repræsenterer det der modsvarer f.eks HI Mod fra Cannondale eller S-Works fra Specialized. 

Orbeas OMR rammer er deres næstbedste og forskellen er som følger: 

OMX er ca 200 gram lettere i en str 53. ca 850 gram mod 1050 gr i OMR versionen. 

Stivheden er forbedret med ca 10 procent i OMX rammen og dernæst er der foretaget designmæssige forbedringer der øger aerodynamikken. Dette ses ved at rørene simpelthen er formet mere i retning af deres Aerocykel, Orca Aero når du køber en OMX ramme. 

Så er der Geometrien. Den er mere afslappet på OMR rammer, især i kraft af deres særegne styr der hæver fronten lidt. På OMX rammerne er orienteret mod race og fart og en kørestilling der indbyder til intensitet. 

Det er ikke ensbetydende med, at de er svære at finde sig tilrette på. Jeres tester er 184 cm høj og finder sig godt til rette på en str 55, men kunne også køre 57. Der er ca 2 cm spacere under frempinden. 

NÅ, det var en detour, men den ER vigtig før vi kan komme til de ovenstående parametre. 

1. Fleksibilitet i kørestil. Noget flere og flere har efterspurgt


Som du ser på billedet er der MASSER af plads i forgaflen til dæk. Faktisk kan Orca køre med op til 32 mm dæk. Det betyder reelt, at cyklen stort set kan køre overalt, såfremt du har lyst. Den kan uden problemer køre gravel, så længe man forstår at der grænser for vildskaben. Pladsen til 32 mm dæk betyder at du kan skifte om vinteren og få langt mere komfort end ved et par 26 mm sommerdæk.

Vi skriver 2022 og cyklens design har efterhånden 2 år på bagen. Her er der tale om en ramme der på ingen måde er bedaget, da brede dæk virkelig har vundet frem på landevejscykler.

Aerodynamik: En afbalanceret ramme. 

 

Rent aerodynamisk er Orca OMX en cykel, hvor man virkelig kan se inspirationen fra Orca Aero. Forgaflen, kronrøret og Kam Tail afslutningen på bagsiden af rørene er alle detaljer der hjælper med at holde vindmodstanden lavest mulig. Fra Orbeas side var filosofien den, at cykelløb med bjergetaper også har nedkørsler og ofte lange transportstykker, hvor aerodynamikken virkelig spiller en stor rolle. Dette var baggrunden for en ramme der SER hurtig ud og FØLES hurtig.

KOMFORT: en forudsætning for udholdenhed og friskhed. 

Orca OMX er designet i Spanien, nærmere betegnet nordspanien, hvor vejene bestemt ikke altid er lige gode. Men ideen bag cyklen var, at den skulle være god på DE veje. For er den god der, så matcher den med stor sandsynlighed den virkelighed vi andre ser hver dag. Her i DK er asfalten langfra altid god og man bliver træt i kroppen af cykler der ikke absorberer urolighederne. Den træthed er svær at definere, men manglen af træthed er NEM at mærke. Den friskhed som god kørekomfort byder på giver dig lyst til at blive ved med at køre, fordi din krop kan slappe af, nyde turen og fokusere på cyklingen, fremfor at agere støddæmper.

Stivhed: En forudsætning for god accelleration og kontrol.  

Orca OMX er designet til at være MEGET stiv horisontalt, altså når vi taler om vrid under accelleration, men eftergivende når vi snakker om bump og ujævnheder. 

Det siger stort set alle cykelfirmaer at deres cykler er. Problemet er bare, at det sjældent forholder sig således. Med Orca mærker man en ting omgående. Den SKYDER frem under accelleration og på nedkørsler er den klippe stabil. Det er virkelig en imponerende måde den cykel agerer på. Jeres tester kommer fra en Giant TCR Advanced Pro 0 og den ramme er virkelig god. Det her er bare en anden liga (og pris) 

Indtrykket efter 3 ture: Wauw

Orbea ORCA M20iLTD tog virkelig fusen på mig. Jeg havde slet ikke regnet med at være så begejstret for cyklen som jeg var. 

Det første der slog mig var selvfølgelig det visuelle. Cyklen er bare så utrolig lækker. Igen er det værd at nævne at du selv kan designe din cykel. Det er bare fantastisk lækkert! Vi har et begrænset antal MyO pladser reserveret, hvilket betyder at du selv kan gå ind og designe din cykel og få den hurtigt. Men der ER tale om begrænset antal, så tøv ikke med at kontakte os, hvis du er interesseret. 

På landevejen viser Orca lynhurtigt hvorfor den er så afholdt og hvorfor den tester så godt. Den er MEGET hurtig i kraft af rammen og en sæt virkelig lækre hjul. Det betyder at du cruiser afsted med ca 40 km/t på flad vej uden at være synderligt presset. 

Under accelleration springer den frem med en helt særlig iver. Det betyder virkelig noget når du sprinter, rykker ud af sving eller kører opad. Man får fornemmelsen af at have gode ben, også når man begynder at blive træt. Det er en skøn fornemmelse fordi den inviterer til at give den gas hele tiden. Cyklen føles legesyg og fartglad. 

Komfortmæssigt sidder du på en cykel der heller vil videre end hjem. Der er masser af ro i cyklen og du kan nyde din tur uden at være spændt som en bue fordi underlaget er ujævnt. På min tredje tur skrev min kæreste og spurgte "hvor bliver du af?". Jeg cyklede bare rundt og nød turen. Det er virkelig fedt at opleve den slags på en cykel der er skabt til race. 

Alt i alt er mit forhold til Orca kommet utrolig godt fra land. Det er så afgjort den bedste landevejscykel jeg har siddet på og det er en cykel jeg tænker på hele tiden. Når jeg kommer hjem fra arbejde skal jeg se på den, når jeg ikke cykler, så savner jeg den og om aftenen skal jeg lige have et sidste kig inden sengetid.

I kan bestille jeres Orca her på websitet eller ved at kontakte os for særlige spørgsmål.